By Andreea Pasere

17 Μαρτίου 2017 - 17:36

Μαθήτρια που μαθαίνει τις πρώτες της λέξεις στην Αγγλική γλώσσα

Σκέφτεστε να γράψετε το παιδί σας για να μάθει Αγγλικά; Ίσως να έχει ήδη ξεκινήσει να μαθαίνει, αλλά να θεωρείτε ότι το παιδί σας δεν σας δίνει την πλήρη εικόνα όταν το ρωτάτε για τα μαθήματα. Αντλώντας στοιχεία από τη δική της εμπειρία στην τάξη αλλά και από τις συζητήσεις με τους μαθητές της και τους γονείς τους, η καθηγήτρια του British Council Andreea Pasere σας εξηγεί τι να περιμένετε όταν το παιδί σας αρχίζει μαθήματα Αγγλικών.

Αν έχετε μόλις αποφασίσει ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να αρχίσει το παιδί σας Αγγλικά, είναι σημαντικό να έχετε στο μυαλό σας ότι η διαδικασία της μάθησης δεν είναι μία διαδικασία όπου όλα συμβαίνουν μαγικά. Πάντα προσπαθώ να το τονίζω αυτό στους γονείς των μαθητών μου μετά το πρώτο μάθημα. Κανείς δεν μαθαίνει οτιδήποτε από την μία μέρα στην άλλη και η εκμάθηση μίας ξένης γλώσσας διαρκεί αρκετά χρόνια. Η υπομονή είναι ένα από τα πιο πολύτιμα εφόδια και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να μεταδώσετε στο παιδί σας.

Λίγη σύγχυση και συνδυασμός των γλωσσών είναι φυσιολογικά

Από τη στιγμή που το παιδί σας θα μάθει Αγγλικά με τον ίδιο τρόπο που είχε μάθει τη μητρική του γλώσσα, είναι απόλυτα φυσιολογικό να τις συνδυάζει κάποιες φορές ή να τις χρησιμοποιεί και τις δύο όταν εκφράζει τις σκέψεις του. Ένας γονέας μου είπε πρόσφατα ότι η κόρη του άρχισε να συνδυάζει τις γλώσσες στο σπίτι και να λέει μερικές λέξεις στα Αγγλικά και την υπόλοιπη πρόταση στα Ρουμάνικα. Έτσι το κορίτσι μιλούσε ανακατεμένα Αγγλικά τα οποία δεν ήταν απόλυτα σωστά. Όταν συμβαίνει αυτό στο ξεκίνημα της εκμάθησης δεν είναι πρόβλημα, σημαίνει ότι αρχίζει να γνωρίζει τη γλώσσα σιγά σιγά και να κάνει παραλληλισμούς ανάμεσα στην καινούρια γλώσσα και τη μητρική γλώσσα.

Το παιδί σας θα πειραματιστεί με τις γλώσσες

Στα παιδιά αρέσει να δοκιμάζουν καινούρια πράγματα και να πειραματίζονται, κι έτσι θα κάνουν το ίδιο με τις γραμματικές δομές και την προφορά. Ίσως ακούσετε το παιδί σας να μιμείται τη φωνή κινουμένων σχεδίων ή να προφέρει μία λέξη με διάφορους τρόπους. Αυτό ισχύει επίσης και στη γραμματική: ένας μαθητής μου στον οποίο άρεσε πολύ να κουβεντιάζει προσπαθούσε να εφαρμόζει πάντα τον μόνο κανόνα που είχε μάθει για να εκφραστεί σε όλους τους χρόνους: «Teacher, do you heard me?», «Teacher do I am good?» κλπ. Και σε αυτήν την περίπτωση, τέτοιου είδους λάθη στην αρχή της εκμάθησης μιας γλώσσας είναι μέρος της μαθησιακής διαδικασίας και είναι απόλυτα φυσιολογικά.

Συμβαίνει συχνά να υπάρχουν περίοδοι σιωπής όταν μαθαίνουμε μία γλώσσα

Όπως συμβαίνει συχνά ακόμα και όταν τα παιδιά μαθαίνουν τη μητρική τους γλώσσα, ίσως να μη θέλουν να μιλήσουν Αγγλικά για λίγο διάστημα – αυτό ονομάζεται «περίοδος σιωπής». Κάποια, όχι όλα τα παιδιά, διανύουν μία περίοδο σιωπής. Μία από τις μικρές μαθήτριές μου που είχε ήδη μάθει Κινέζικα και Ρουμάνικα, δεν έλεγε λέξη στα Αγγλικά για αρκετό καιρό. Οι γονείς της ήταν κάπως προβληματισμένοι διότι η κόρη τους ήταν σε γενικές γραμμές πολύ ομιλητικό παιδί και μιλούσε και άλλες ξένες γλώσσες. Μπορεί να χρειάστηκε λίγο καιρό, αλλά μετά το κοριτσάκι άρχισε σταδιακά να μιλάει σε εμένα και τη βοηθό μου, μετά σε ζεύγη με τους συμμαθητές της και σύντομα είχε αρκετή αυτοπεποίθηση ώστε να μιλήσει μπροστά σε όλη την τάξη χωρίς να διστάζει. Χρειάζεται χρόνος για να εδραιωθεί η αυτοπεποίθηση όταν το παιδί σας μαθαίνει Αγγλικά, αλλά στο τέλος τα καταφέρνει!

Η ποικιλία στις δραστηριότητες βοηθάει στην εκμάθηση των Αγγλικών

Η εκμάθηση μιας γλώσσας θα πρέπει να ερμηνεύεται στο πλαίσιο της ευρύτερης μαθησιακής και της αναπτυξιακής πορείας την οποία ακολουθούν τα παιδιά. Σύμφωνα με την Catherine Stewart, ειδική στην προσχολική αγωγή, προκειμένου το παιδί σας να μάθει ουσιαστικά και ανάλογα με την ηλικία του, θα πρέπει να αναπτύξει περισσότερες δεξιότητες, πέρα από την εκμάθηση του αγγλικού λεξιλογίου μέσα στην τάξη. «Με την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει δουλεύοντας με πολύ μικρά παιδιά, θεωρούμε ότι είναι σχεδόν αδύνατον να διαχωρίσουμε την μάθηση σε διαφορετικές περιοχές. Μαθαίνουν κάθε μέρα με κάθε τι που κάνουν. Επομένως ο καλύτερος τρόπος θα ήταν κάθε παιδί να ακολουθήσει ένα πρόγραμμα μέσα από το οποίο θα αναπτύσσεται – θα χρησιμοποιούμε το παιχνίδι, μία ολιστική προσέγγιση του παιδιού και την ενασχόληση με τα ενδιαφέροντά του ενώ εισάγουμε τη γλώσσα. Για παράδειγμα, όταν βάζουν τα ζωάκια στη σειρά μετράνε στα Αγγλικά. Μαθαίνουν πώς λέγεται το κάθε ζωάκι και διασκεδάζουν ταυτόχρονα».
(English in Early Childhood, British Council, Step 4.6)

Για αυτόν τον λόγο, στο British Council δεν διδάσκουμε απλά την Αγγλική γλώσσα. Παρωθούμε τους μαθητές να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητές τους ενθαρρύνοντας την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων. Με το παιχνίδι, τα τραγούδια, τις ιστορίες, τις χειροτεχνίες και άλλες δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κίνηση ενισχύεται η ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων όπως οι κοινωνικές δεξιότητες, οι κινητικές δεξιότητες, η δημιουργικότητα και φυσικά η αυτοπεποίθηση. Έτσι δημιουργείται ένα ευχάριστο κλίμα στη μαθησιακή διαδικασία,επομένως, ό,τι μαθαίνει το παιδί σας θα το θυμάται πιο εύκολα. Το θετικό κλίμα στην τάξη μάς βοηθά να χαλαρώνουμε και να εστιάζουμε στη γλώσσα. Αν το παιδί σας βγει από την τάξη και σας πει ότι παίξανε παιχνίδια και έκαναν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα σημαίνει ότι το παιδί σας μαθαίνει χωρίς καν να το συνειδητοποιεί. Όλες αυτές οι δραστηριότητες και η ευχαρίστηση που προσφέρουν στο παιδί σας αποτελούν τη μαγεία της εκμάθησης των Αγγλικών!

Χρήσιμοι σύνδεσμοι