By the British Council

23 Μαρτίου 2021 - 10:05

Teenage girl smiling

Πολλοί μαθητές που έχουν δώσει επίσημες εξετάσεις στην παραγωγή προφορικού λόγου αναγνωρίζουν τη διαχρονική φράση: «Θα ήθελα τώρα να συγκρίνετε και να αντιπαραβάλετε τις δύο φωτογραφίες». Πολλοί μαθητές, πράγματι, αναρωτιούνται πιθανώς τι συνεπάγεται πρακτικά η σύγκριση εικόνων και για ποιο λόγο τελικά οι εξεταστές του Cambridge, της Οξφόρδης ή οποιουδήποτε άλλου μέρους έχουν τέτοια μανία με τις φωτογραφίες ξανά και ξανά. Ένα ρητό λέει όντως «μια εικόνα, χίλιες λέξεις». Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν το γεγονός ότι οι εικόνες είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, το οποίο κάνει πραγματικά τους ανθρώπους να επικοινωνούν μεταξύ τους. Υπό αυτή την έννοια, η χρήση εικόνων μπορεί επίσης να αποτελεί μια εξαιρετική μέθοδο για την εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Είτε, λοιπόν, μαθαίνετε οι ίδιοι Αγγλικά, είτε αναζητάτε ιδέες προκειμένου να βοηθήσετε τα παιδιά σας στη διαδικασία εκμάθησης, το κείμενο αυτό περιγράφει ορισμένες μεθόδους για το πώς να χρησιμοποιείτε εικόνες με διασκεδαστικό και εύκολο τρόπο.

Πριν επιλέξετε μέθοδο, θα ήταν χρήσιμο να προσδιορίσετε τον τύπο του λεξιλογίου στο οποίο θέλετε να εξασκηθείτε, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι εικόνες μπορούν να εμπνεύσουν διαφορετικά είδη ομιλίας. Οι εικόνες, για παράδειγμα, μπορεί να οδηγήσουν σε:

  • περιγραφή όσων απεικονίζονται στη φωτογραφία («Υπάρχει ένα παλιό ταξί παρκαρισμένο μπροστά σε ένα μικρό σιδηροδρομικό σταθμό»)
  • υποθετικές φράσεις για να φανταστούμε το πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται η φωτογραφία («Αυτή η φωτογραφία θα μπορούσε να έχει τραβηχτεί στην Κούβα, αν κρίνουμε από την αρχιτεκτονική των κτηρίων»)
  • συζητήσεις περί γεγονότων ή εννοιών πέρα από την ίδια τη φωτογραφία («Από τη δική μου οπτική, η φωτογραφία απεικονίζει μια όψη της Κούβας που φθίνει λόγω των πρόσφατων πολιτικών αλλαγών στη χώρα»).

Στο τέλος του κειμένου αυτού θα βρείτε έναν πίνακα με ορισμένες χρήσιμες φράσεις για την περιγραφή εικόνων. Ας δούμε λοιπόν ποιες είναι αυτές οι μέθοδοι.

Βρείτε τις διαφορές

Αυτό το διασκεδαστικό παιχνίδι είναι το αγαπημένο των καθηγητών ξένων γλωσσών λόγω της απλότητάς του και του γεγονότος ότι απαιτεί από τους μαθητές να δίνουν εξαιρετικά λεπτομερείς περιγραφές όσων απεικονίζονται σε μια εικόνα. Στο παιχνίδι αυτό, το οποίο είναι ιδανικό για ενήλικες ή μικρότερους μαθητές, κάθε μαθητής εκ των δύο κοιτάζει μία παρόμοια εικόνα στην οποία υπάρχουν ελάχιστες διαφορές μεταξύ τους. Οι μαθητές δεν πρέπει να δείξουν την εικόνα ο ένας στον άλλον, αλλά χρειάζεται να την περιγράψουν ο ένας στον άλλον μέχρι να βρουν όλες τις διαφορές. Δοκιμάστε το με τους φίλους σας ή παίξτε το με τα παιδιά σας για να κάνετε μια πραγματικά ζωηρή συζήτηση και μια θαυμάσια εξάσκηση στους χρόνους διαρκείας, στις προθέσεις κ.λπ. Κάντε κλικ εδώ για να εκτυπώσετε δωρεάν μερικά φύλλα εργασιών «Βρείτε-τις-Διαφορές».

Ζωγραφίζοντας με υπαγόρευση

Ακόμα ένα αγαπημένο παιχνίδι των καθηγητών ξένων γλωσσών, παρόλο που σε αυτή την περίπτωση απευθύνεται αποκλειστικά σε μικρότερους μαθητές, είναι να δίνουν στους μαθητές μια απλή εικόνα και να τους ζητούν να την περιγράψουν αναλυτικά, ενώ παράλληλα κάποιος άλλος μαθητής ζωγραφίζει τις λεπτομέρειες που του περιγράφουν οι συμμαθητές του. Το παιχνίδι αυτό οδηγεί πάλι σε μια αναλυτική περιγραφή της εικόνας μέσω της χρήσης πολλών προθέσεων. Είναι επίσης αρκετά διασκεδαστικό ειδικά όταν συγκρίνετε την τελική εικόνα «με υπαγόρευση» με την αρχική. Βεβαιωθείτε απλά ότι επιλέγετε απλές εικόνες για υπαγόρευση που δεν είναι τόσο δύσκολο να περιγραφούν. Ρίξτε μια ματιά σε αυτό το μάθημα του British Council για τη ζωγραφική με υπαγόρευση για εφήβους και νεαρούς ενήλικες.

Περιγραφή γνωστών έργων τέχνης

Αν η περιγραφή απλών σκίτσων δεν σας παρέχει το διανοητικό κίνητρο που χρειάζεστε, τότε ίσως χρειάζεται να στρέψετε την προσοχή σας σε πραγματικά έργα τέχνης. Το Kids Explain Art To Experts είναι μια σειρά στο YouTube στην οποία δείχνουν σε παιδιά έναν διάσημο πίνακα ζωγραφικής και τους ζητούν να τον περιγράψουν σε επαγγελματίες κριτικούς τέχνης, οι οποίοι καλούνται μετά να μαντέψουν ποιος είναι αυτός ο πίνακας. Αυτό το βίντεο με την πεντάχρονη Alexa που περιγράφει τα φρύδια της Φρίντα Κάλο είναι διασκεδαστικό αλλά και χαριτωμένο. Στο σπίτι ή στην τάξη των Αγγλικών μπορείτε να αναπαράγετε αυτή τη δραστηριότητα: επιλέξτε έναν από τους πιο διάσημους πίνακες ζωγραφικής στον κόσμο, έπειτα περιγράψτε τον και δείτε αν ο φίλος/ συνεργάτης/συγκάτοικός σας μπορεί να σας πει τον τίτλο του πίνακα. H δραστηριότητα αυτή βοηθά στην εξάσκηση της περιγραφής όσων απεικονίζονται στον πίνακα ζωγραφικής, καθώς επίσης προάγει την εννοιολογική ή υποθετική γλώσσα.

Emojis

Παρόλο που είναι πιο απλό από το να περιγράφει κάποιος έργα διάσημων ζωγράφων, η ερμηνεία των εικονιδίων emoji είναι εξίσου χρήσιμη στην εκμάθηση Αγγλικών. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ενσωματώσετε τα emojis στο διάβασμά σας όπως, για παράδειγμα, να ερμηνεύσετε μια ιστορία emoji. Είτε το πιστεύετε είτε όχι, ο κόσμος των «μεταφράσεων των emoji» βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε πλήρη άνθηση, όπου οι αναγνώστες χρειάζεται να ερμηνεύουν ηλεκτρονικά μηνύματα γραμμένα εξ ολοκλήρου με emoji. Τα τελευταία χρόνια αξιοποιώ αυτή την ιδέα στην τάξη: οι μαθητές «συνοψίζουν» ένα γνωστό βιβλίο ή την πλοκή μιας γνωστής ταινίας χρησιμοποιώντας μόνο χαρακτήρες emoji, στη συνέχεια το δείχνουν σε έναν άλλον/-η συμμαθητή/-ήτριά τους, ο/η οποίος/-ία πρέπει να ερμηνεύσει την πλοκή (μιλώντας στα Αγγλικά) και να βρει τον τίτλο του βιβλίου/ ταινίας. Είναι πολύ διασκεδαστική δραστηριότητα για ενήλικες, αλλά και για παιδιά και μια θαυμάσια ευκαιρία για να εξασκηθείτε στους παρελθοντικούς χρόνους.

Φωτογραφίες Ειδήσεων

Σε πολλούς μαθητές αρέσει να μιλάνε για τις ειδήσεις με κάποιον τρόπο. Μια χρήσιμη δραστηριότητα είναι να βλέπουν φωτογραφίες σε ιστότοπους ειδήσεων (όπως οι Φωτογραφίες της Εβδομάδας του Reuters) και έπειτα να συζητούν με τους συμμαθητές τους γι’ αυτές τις εικόνες. Η δραστηριότητα αυτή σας επιτρέπει να περιγράψετε αυτό που βλέπετε πραγματικά σε μια φωτογραφία, να φανταστείτε το πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται αυτή η φωτογραφία ή να μαντέψετε πιθανώς την ευρύτερη ειδησεογραφική ιστορία που υπάρχει πίσω από αυτήν. Η δραστηριότητα αυτή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τους μαθητές που προετοιμάζονται για την εξέταση παραγωγής προφορικού λόγου που περιλαμβάνει εικόνες, όπως το First Certificate, CAE ή το CPE. Πριν από τις εξετάσεις, μπορείτε επίσης να τελειοποιήσετε την «ομιλία σας στην περιγραφή φωτογραφιών», κάνοντας εξάσκηση μόνοι σας με το να γράφετε σύντομες περιγραφές συγκεκριμένων φωτογραφιών ή να ηχογραφείτε μια προφορική περιγραφή. Για περισσότερες πληροφορίες, κάντε κλικ στον ακόλουθο σύνδεσμο για προετοιμασία στην περιγραφή φωτογραφιών για εξετάσεις. 

Παλιές φωτογραφίες στο Facebook

Όλοι οι καθηγητές ξένων γλωσσών συμφωνούν ότι οι πιο διασκεδαστικές (και συχνά θορυβώδεις) δραστηριότητες στην τάξη είναι όταν ζητάμε από τους μαθητές να δείξουν και να περιγράψουν μια δικιά τους φωτογραφία μπροστά σε όλη την τάξη. Κατά την άποψή μου, η δραστηριότητα αυτή πετυχαίνει καλύτερα όταν η φωτογραφία μετρά κάποια χρόνια πριν, ίσως λόγω της αμηχανίας που προκαλεί το στιλ κουρέματος ή ντυσίματος παλαιότερων ετών. Η ιδέα είναι απλή: επιλέξτε μια παλιά φωτογραφία σας στο Facebook ή στο Instagram και στη συνέχεια ετοιμάστε μια σύντομη παρουσίαση. Επιχειρήστε να απαντήσετε ερωτήσεις όπως:

Πότε τραβήχτηκε αυτή η φωτογραφία; Πού ήσασταν; Τι συνέβαινε; Πώς νιώθατε; Πώς ήταν η ζωή σας εκείνη την περίοδο; Πώς νιώθετε τώρα που κοιτάζετε την φωτογραφία;

Μπορείτε να κάνετε τη σύντομη παρουσίασή σας σε οποιονδήποτε είναι πρόθυμος να την ακούσει ή, όπως και στην προηγούμενη δραστηριότητα, να την καταγράψετε ή να την ηχογραφήσετε. 

Σχέδια και μιμίδια που σηματοδοτούν ένα καινούριο λεξιλόγιο

Ορισμένοι μαθητές θυμούνται πιο εύκολα καινούριες λέξεις όταν τις συσχετίζουν με μια εικόνα. Σε αυτή την περίπτωση, μια απλή μέθοδος για να μελετάτε καινούριες λέξεις είναι να χρησιμοποιείτε ένα ηλεκτρονικό λεξικό εικόνων. Μια άλλη μέθοδος είναι να χρησιμοποιείτε νοητικούς χάρτες ή απλά σχέδια τα οποία θα σας βοηθήσουν να θυμηθείτε το καινούριο λεξιλόγιο ή ιδιωματικές εκφράσεις. Μια εναλλακτική λύση, η οποία θεωρώ ότι είναι αρκετά δημοφιλής στους έφηβους μαθητές, είναι να δημιουργήσετε τα δικά σας μιμίδια που θα σας βοηθήσουν να θυμηθείτε καινούριες εκφράσεις ή ακόμα και γραμματικούς κανόνες. Τα μιμίδια αυτά από το English with Nick είναι ένα έξοχο παράδειγμα για το πώς μπορείτε να χρησιμοποιείτε μιμίδια για να θυμάστε γραμματικούς κανόνες. Το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να εντοπίσετε την καινούρια λέξη που θέλετε να θυμηθείτε, να κάνετε μια γρήγορη αναζήτηση στις Εικόνες του Google για να βρείτε μια εικόνα που να απεικονίζει τη βασική ιδέα και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσετε μια ιστοσελίδα δημιουργίας μιμιδίων και να δημιουργήσετε το αριστούργημά σας. Οι έφηβοι και οι νεαροί ενήλικες λατρεύουν αυτού του είδους τη δραστηριότητα και συχνά μοιράζονται με περηφάνια τα μιμίδιά τους με φίλους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 

Αρκετά, όμως, με το διάβασμα. Ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσετε σχέδια, emojis, φωτογραφίες και μιμίδια για να προσθέσετε μια πινελιά χρώματος και διασκέδασης στα μαθήματα των Αγγλικών σας.

Χρήσιμο λεξιλόγιο για την περιγραφή εικόνων

 

Χρήση Παράδειγμα Κανόνας

 

Περιγράφουμε αυτό που βλέπουμε χρησιμοποιώντας χρόνους διαρκείας

  • The man is wearing a long coat.
  • The two girls are tired because they have been doing a lot of exercise.
  • Ενεστώτας Διαρκείας: υποκείμενο + 'to be' + γερούνδιο
  • Παρακείμενος Διαρκείας: υποκείμενο + have/has + been + γερούνδιο

 

Περιγράφουμε την εξωτερική εμφάνιση

  • The man seems angry because he has a strange expression on his face.
  • The woman looks like a doctor because she's wearing a white coat.

Τα ρήματα look και seem:

  • look/seem + επίθετο
  • 'look like'/'seem like' + ουσιαστικό

 

Εκφράζουμε υποθέσεις

  • This city looks American. It might be Chicago.
  • The politician seems delighted. She may have won an election.

 

  • Υποθετική φράση σε ενεστωτικό χρόνο: might/may/could + απαρέμφατο
  • Υποθετική φράση σε παρελθοντικό χρόνο: might/may/could + have + απαρέμφατο

 

Συγκρίνουμε εικόνες

  • The building in the first photo is taller than the one in the second photo.
  • This car in the second photo seems much more expensive than the one in the first.
  • Μονοσύλλαβα επίθετα: επίθετο + 'er' + than
  • Πολυσύλλαβα επίθετα: more + επίθετο + than

 

Αντιπαραβάλλουμε εικόνες

  • The first image depicts a serious meeting while the second shows a fun party.
  • The first photo shows a run-down neighborhood whereas the second is of an upmarket street.

 

Χρησιμοποιούμε τις λέξεις while και whereas για να αντιπαραβάλουμε δύο αντίθετες ιδέες.

 

Περιγράφουμε τη θέση

  • The painting is hanging above the table.
  • The staue is in front of a large museum. 

 Τοπικές προθέσεις:

  • above/below
  • in the front of/behind
  • next to, opposite (etc)

 

Περιγράφουμε μέρη της εικόνας

  • There's a beautiful mountain landscape in the background of the photo.
  • At the top of the photo we can see a lot of big, grey clouds.

 Ιδιωματικές φράσεις:

  • in the foreground/in the background
  • at the top/ at the bottom
  • in the top, left-hand corner/ in the bottom, right-hand corner (etc)