Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι τα παιδιά είναι σαν σφουγγάρια και είναι άπειρες οι λέξεις που μπορούν να αφομοιώσουν και να θυμούνται, αλλά, είναι όντως έτσι; Για πολλά παιδιά που μαθαίνουν μια δεύτερη ή τρίτη γλώσσα δεν είναι και τόσο εύκολο να συγκρατήσουν το λεξιλόγιο και να το ανασύρουν εύκολα από τη μνήμη τους όταν έρθει η ώρα του διαγωνίσματος ή όταν καλοπροαίρετες θείες ή παππούδες και γιαγιάδες τα «ανακρίνουν» στα Αγγλικά. Πολλοί γονείς και καθηγητές θα σας πουν ότι για κάποια παιδιά είναι αρκετά δύσκολο να θυμούνται τι έμαθαν στο μάθημα των Αγγλικών, ειδικά αν είναι εντελώς εκτός νοηματικού πλαισίου. Αν το παιδί σας δεν έχει κάνει επανάληψη και δεν έχει δει τις λέξεις πολλές φορές, ίσως να δυσκολευτεί να θυμηθεί τα χρώματα ή τα ζώα της φάρμας που φαίνονταν τόσο εύκολα στο μάθημα των Αγγλικών. Οπότε, ποιοι είναι οι καλύτεροι τρόποι να βελτιώσουμε το λεξιλόγιο των Αγγλικών στα παιδιά δημοτικού και να τα βοηθήσουμε να συγκρατούν και να εκφέρουν τις λέξεις όταν τις χρειάζονται;
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε για να βοηθήσουμε να μείνει το αγγλικό λεξιλόγιο στη μνήμη των παιδιών είναι να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον τους για το θέμα. Οπότε, αν είχατε σκοπό να βάλετε μπροστά στα παιδιά μια λίστα ανώμαλων ρημάτων για να τα απομνημονεύσουν σαν παπαγάλοι μέχρι να τους εντυπωθούν, ξεχάστε το, γιατί με αυτόν τον τρόπο θα καταλήξουν να βαρεθούν τα Αγγλικά. Είναι πολύ πιο διασκεδαστικό να τα ενθαρρύνετε να συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι ή να τους πείτε μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Αν μάλιστα τονίζετε ή δίνετε έμφαση στις λέξεις-κλειδιά και τους ζητήσετε να τις θυμηθούν ή να τις επαναλάβουν, είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος να στρέψετε την προσοχή τους στο λεξιλόγιο. Για αυτό το λόγο, οι ιστορίες είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να εισάγετε το παιδί σας στις καινούργιες λέξεις και να διατηρείτε αμείωτο το ενδιαφέρον του με το περιεχόμενο της ιστορίας, χρησιμοποιώντας εικόνες και πολύχρωμες εικονογραφήσεις. Τα παιδιά μπορεί να συνδεθούν συναισθηματικά με μια συγκεκριμένη ιστορία και φυσικά στο τέλος θα έχουν μάθει τις λέξεις και τις φράσεις απ’ έξω, αφού το λεξιλόγιο έχει ένα συγκεκριμένο νοηματικό πλαίσιο. Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες με παιχνίδια λέξεων που συνοδεύουν τις ιστορίες στο LearnEnglish Kids. Μπορείτε να βρείτε επίσης πολύ οπτικό υλικό και ενδιαφέρουσες ιστορίες για να εμπλουτίσετε το λεξιλόγιο των παιδιών σας στην ιστοσελίδα Oxford Owl.
Δεν εννοούμε, βέβαια, ότι η απομνημόνευση δεν είναι καλή τακτική για να θυμάται κανείς λέξεις και φράσεις κλειδιά. Μάλιστα η επανάληψη στην εκμάθηση μιας γλώσσας είναι πολύ βασική καθώς απελευθερώνει το μυαλό σου προκειμένου να επικεντρωθείς στο να πεις άλλα πράγματα και δεν χρειάζεται να αγχώνεσαι αν θα καταφέρεις να θυμηθείς τη λέξη. Υπάρχουν πολλές διασκεδαστικές ασκήσεις αγγλικών και πολλοί διαφορετικοί τρόποι για να μείνει το λεξιλόγιο στη μνήμη των παιδιών: με τραγούδια, στιχάκια, γλωσσοδέτες και παιχνίδια. Αν στα παιδιά σας αρέσει η ραπ μουσική, μπορούν να μαθαίνουν στιχάκια στα Αγγλικά που είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αναπτύξουν το λεξιλόγιό τους. Ρίξτε μια ματιά στα βίντεο του JasonRavine στο YouTube – είναι γνωστός και ως FluencyMC και έχει δημιουργήσει στιχάκια ραπ από επίθετα έως και ρήματα στον αόριστο.
ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΣΗ
Θυμόμαστε περισσότερο πράγματα που μας αφορούν και το ίδιο κάνουν και τα παιδιά, οπότε αν μπορέσετε να συσχετίσετε το θέμα του λεξιλογίου με το παιδί, έχετε μεγαλύτερες πιθανότητες να θυμηθεί τις λέξεις. Επομένως, αν μιλάτε για το θέμα των ζώων μπορείτε να επικεντρωθείτε στο ποια ζώα του αρέσουν, ποια δεν του αρέσουν ή ποια θα ήθελε να έχει. Ποια ζώα έχει δει στο πάρκο; Μπορεί, για παράδειγμα να σας πει τι κατοικίδια έχουν οι συμμαθητές του.
Ένας αποτελεσματικός τρόπος να βοηθήσουμε τα παιδιά να θυμούνται όσα έχουν μάθει, είναι να εντάξουμε στο καθημερινό πρόγραμμα παιχνίδια με λέξεις που ταυτόχρονα λειτουργούν ως ασκήσεις αγγλικών. Ας πούμε ότι τα παιδιά σας διαβάζουν συνήθως τα μαθήματά τους στο τραπέζι της κουζίνας. Χρησιμοποιήστε αυτό το χώρο για να παίξετε και παιχνίδια λεξιλογίου. Δεν είναι απαραίτητη πάντα η χρήση τεχνολογίας και μερικές φορές ένα δεκάλεπτο παιχνίδι με ζεύγη (Pelmanism) ή «snap» με το παιδί σας, αντιστοιχίζοντας κάρτες με εικόνες σε κάρτες με λέξεις, σπάει τη ρουτίνα του διαβάσματος ή τα βοηθά να κάνουν επανάληψη στο λεξιλόγιο πριν ξεκινήσουν το διάβασμα! Και μη νομίζετε ότι γίνεται μόνο για τα ουσιαστικά. Για μεγαλύτερα παιδιά δημοτικού, μπορείτε να τους ζητήσετε να αντιστοιχίσουν ρήματα ενεστώτα και αόριστου, επίθετα συγκριτικού και υπερθετικού βαθμού και αντίθετα. Μπορείτε να βρείτε κι άλλες τέτοιες ιδέες σε ένα άλλο άρθρο μας σχετικά με τα παιχνίδια στα Αγγλικά.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΤΕ ΤΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ
Ας μην ξεχνάμε την τεχνολογία! Τα περισσότερα παιδιά είναι δεινοί χρήστες των τάμπλετ και αν έχετε ενεργοποιήσει τις σωστές ρυθμίσεις γονικού ελέγχου μπορούν να αναπτύξουν το λεξιλόγιό τους αφιερώνοντας μόλις δέκα λεπτά την ημέρα. Παρόλο που πρέπει να προσέξουμε να μην αφιερώνουν υπερβολικά πολύ χρόνο στις συσκευές, οι εφαρμογές παιχνιδιών μπορούν να προσθέσουν μια νότα διασκέδασης στην εκμάθηση και να ενθαρρύνουν την αλληλεπίδραση και την επανάληψη του λεξιλογίου με διασκεδαστικό τρόπο. Η εκμάθηση λεξιλογίου μέσω ασκήσεων αγγλικών μπορεί να γίνει με διασκεδαστικό τρόπο και έτσι έχουν σχεδιαστεί και πολλές από τις διαδικτυακές εφαρμογές για παιδιά του British Council.
Πολλοί καθηγητές είναι θερμοί υποστηρικτές του Quizlet, ενός εργαλείου για τη δημιουργία εκπαιδευτικών καρτών. Η ιστοσελίδα δεν απευθύνεται μόνο σε μεγαλύτερους μαθητές γιατί τα μικρά μας είναι «ψηφιακοί αυτόχθονες»! Μπορείτε να τα ενθαρρύνετε να επιδείξουν τις ικανότητές τους στους υπολογιστές δημιουργώντας τις δικές τους ψηφιακές κάρτες λεξιλογίου. Αυτή η ιστοσελίδα σας επιτρέπει να προσθέσετε και εικόνες έτσι ώστε και οι μικρότεροι μαθητές να μπορούν να χρησιμοποιήσουν ή και να δημιουργήσουν εκπαιδευτικές κάρτες.Το ωραίο είναι ότι μπορείτε και να τυπώσετε τις κάρτες που έχει δημιουργήσει το παιδί σας και να τις χρησιμοποιήσετε στα παιχνίδια μνήμης που παίζετε. Αυτό δίνει στα παιδιά σας την αίσθηση ότι μπορούν να πάρουν στα χέρια τους τη μάθησή τους, οπότε αν θέλουν να φτιάξουν κάρτες των ποδοσφαιρικών ομάδων του επόμενου Παγκόσμιου Κυπέλλου, αφήστε τα! Είναι ένας τέλειος τρόπος να κάνουν επανάληψη στις χώρες και τις εθνικότητες στα Αγγλικά!
SKETCHNOTING (ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΕ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ)
Αυτός είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος για να δημιουργήσουμε οπτικές υπενθυμίσεις πληροφοριών. Έτσι, μπορείτε να θέσετε στο παιδί σας την πρόκληση να δημιουργήσει μια οπτική παρουσίαση μιας ιστορίας ή μιας αφήγησης για μια μέρα που πέρασε στο πάρκο κ.τ.λ., χρησιμοποιώντας εικόνες και λέξεις. Είναι πάντοτε πιο εύκολο να θυμάται κανείς μια εικόνα μαζί με τη λέξη παρά την ίδια τη λέξη και, το πιο σημαντικό, η διαδικασία που προϋποθέτει ο σχεδιασμός των εικόνων μας βοηθάει να θυμόμαστε το λεξιλόγιο πολύ καλύτερα. Η επένδυση σε ένα ειδικό ημερολόγιο σημειώσεων ζωγραφικής στα Αγγλικά είναι ένας υπέροχος τρόπος για να καταγράφει το παιδί σας τα πιο σημαντικά γεγονότα στην καθημερινότητά του. Μπορείτε να ενθαρρύνετε το παιδί σας να ακούσει ηχογραφημένα βιβλία και να δημιουργήσει μια οπτική σημείωση για να θυμάται τις λέξεις-κλειδιά της ιστορίας ενώ την ακούει. Θα βρείτε πολλά εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες για το sketchnoting για μαθητές δημοτικού στο YouTube.
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ
Είναι σημαντική η επανάληψη του λεξιλογίου που έχουν μελετήσει τα παιδιά σας κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ένας τρόπος για να το ενθαρρύνετε αυτό είναι να βάλετε τα παιδιά σας να ηχογραφήσουν τον εαυτό τους και να ακούσουν την ηχογράφηση, και να ηχογραφήσουν ξανά με διαφορετικές φωνές π.χ., χαρούμενη, λυπημένη, θυμωμένη, μέχρι να θυμηθούν τις λέξεις, και στις μέρες μας είναι πολύ εύκολο να το κάνουν, με οποιοδήποτε κινητό τηλέφωνο. Ένας αποτελεσματικός τρόπος είναι να βάλετε τα παιδιά να λένε – «Η μαμά/ο μπαμπάς λέει ‘φορητός υπολογιστής’» και «ο/η ‘εισάγετε το όνομα της καθηγήτριας/του καθηγητή Αγγλικών’ λέει ‘laptop’». Αν μιλάτε περισσότερες από μία γλώσσες στο σπίτι, αυτός είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να εξασκήσετε όλες τις γλώσσες που ξέρει το παιδί σας.